دیزل ژنراتور چیست؟ شناخت دنیای برق دیزلی آکادمی ماهر

دیزل ژنراتور(همچنین به عنوان دیزل ژنیت شناخته می شود) ترکیبی از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی (اغلب دینام) که برای تولید انرژی الکتریکی است. موتور احتراق فشرده سازی دیزل معمولا برای کار با سوخت دیزل طراحی می شود، اما بعضی از انواع آن برای سایر سوخت های مایع یا گاز طبیعی سازگار است. مولد دائم الکار به برخی از موتور‌ها گفته می‌شود که با توجه به نحوه ساختش به‌ندرت پیش می‌آید که در حالت خاموشی قرار بگیرند.

دیزل ژنراتور

سلام جناب آزاده عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت. سلام جناب ایجی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت. سلام جناب ابراهیمی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

اگر دمای موتور پایین باشد، ترموستات بسته می‌شود و مایع خنک‌کننده به‌جای حرکت به‌سمت رادیاتور، در داخل موتور گردش می‌کند تا به دمای مطلوب برسد.

خدمات پشتیبانی شرکت دیزل ژنراتور

به دلیل نبود شمع یا کاربراتور در این نوع از ژنراتورها ، ساخت و طراحی ساده تری نسبت به سایر ژنراتورها دارند. در حالتی که برق شهری قطع شود، یخچال ها هم کار نمی کنند و به دنبال آن داروها خراب می شوند باید دور ریخته شوند.

بیشترین کاربرد این دیزل در بیمارستان ها، مراکز درمانی و بهداشتی، کارخانجات صنعتی و… از آنجایی که امروزه لوازم الکتریکی باید با یک منبع بسیار مطمئن تغذیه شوند، برخی الزامات در خروجی ژنراتور لازم است. در این‌جا کافی است بدانیم که کار رگولاتور تنظیم ولتاژ خروجی در یک مقدار مناسب و استاندارد است. محصولات تولید شده توسط شرکت بادوین در کشور چین ساخته می شوند و افراد زیادی در منطقه خاورمیانه و دیگر کشورهای جهان با دیزل ژنراتورهای تولید شده توسط این شرکت آشنا هستند.

موتور های دیزلی نیز مانند خودرو ها بر اساس ساعت کار محاسبه می شوند و شما می توانید میزان استهلاک آن ها را بررسی کنید. به طور کلی شرایط نگهداری دیزل ژنراتور های اضطراری بهتر از دیزل های دائمی و پرایم است و از میزان استهلاک کمتری برخوردار هستند. دیزل ژنراتورها به علت موتورهای دیزلی که از جنس قدرتمند و با کارایی بالا هستند، قدرت تولید برق بالا را دارا می‌باشند.

این نوع از ژنراتور گازوئیلی در بیشتر مواقع آماده است و هر زمانی می‌توانید از آن استفاده کرده و انرژی تولید کنید. ولی همانطور که از نامش پیداست مختص زمان‌های اضطراری بوده و می‌توانید از آن در مراکزی همانند کارخانجات، بیمارستان‌ها و…

بهترین برندهای دیزل ژنراتور موجود در ایران کدام است؟

در برخی موتور های جدید، از فیلتر های سوخت مجهز به پمپ مقدماتی دستی در روی آنها استفاده شده است.

این منبع تغذیه می تواند خود موتور الکتریکی یا تعدادی باتری باشد که این میزان ولتاژ را تامین می کند. این قسمت از حیاتی ترین بخش های دیزل ژنراتور است و تمام توان مکانیکی که ژنراتور برای حرکت خود می خواهد را  تامین می نماید. موتور ژنراتورها می‌توانند از ۱ تا ۲۰ کیلوولت آمپر (KVA) برای منازل، فروشگاه‌ها، ادارات کوچک و تا (۲۰۰۰KVA/۲MVA) قابل استفاده برای مجتمع‌های اداری بزرگ و کارخانه‌ها برق تولید کنند. انواع ژنراتورهای تولید شده با توجه به اصول کار و سوختی که استفاده می کنند می توانند از سوخت های مختلفی استفاده کنند.

ژنراتورهایی
که در حالت آماده به کار کار می کنند اغلب دارای رتبه بندی ESP هستند، اما می توان از سایر رتبه بندی های ISO ژنراتور نیز استفاده کرد. باید توجه داشت که موتور های کامینز ساخت کارخانه های چین و یا هند از نظر قیمتی نسبت به موتورهای دیزل تولیدات کارخانه انگلستان در رده قیمتی بسیار پایین تری قرار دارند. همچنین توجه داشته باشید برخی از رده های دیزل کامینز فقط در کشورهای هند و چین تولید می گردند.

تمیز نگهداشتن ژنراتور مانند جلوگیری از هر نوع نشتی یا خرابی الزامی است.

  • برای اینکه بتوانید از قطعات ژنراتور دیزلی به مدت طولانی استفاده کنید، باید اموراتی جهت افزایش عمر آن‌ها انجام دهید.
  • با شناسایی مصرف کنندگان ژنراتور و مقدار توان مصرفی که هرکدام از آن ها نیاز دارند می توانید تا حدودی، توان موردنیاز خود را اندازه گیری کنید.
  • توصیه می‌شود برای کاربردهای با رویکرد اقتصادی از این نوع ژنراتورها استفاده نشود.
  • برند درجه یک موتور و استفاده درست از ژنراتور جهت عدم سایش آن، عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

این نشان می‌دهد که محل استفاده این دیزل ژنراتور می‌تواند از خانه‌های مسکونی تا صنایع بزرگ گسترده باشد.

سالیان متمادی است که بیمارستان های نظامی، دولتی و خصوصی به تامین مولد قدرت صنعتی بسیار توجه می نمایند، تا در زمان های اضطراری از جمله وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان بدون هیچگونه نگرانی برق خود را تامین کنند. در زمینه کشاورزی، تراکتور، پمپ های آبیاری و خرمن کوبی ماشین آلات و تجهیزات دیگر عمدتا از موتور دیزلی استفاده می شود. صنعت ساخت و ساز و راهسازی یکی دیگر از بخش هایی است که به شدت وابسته به قدرت موتور دیزل است. همه موتور های لیفتراک، لودر ها، غلطک و بیل مکانیکی بر روی موتور دیزل می باشد.

چراغ‌های وضعیت روی برد را روشن کرده، و با کامپیوتر از راه دور و از طریق هشدارهای متنی پیامکی (نیاز به مودم خارجی) نمایش می‌دهد. این کنترلر دارای پورت های USB ، RS232 و RS485 و همچنین ترمینال های اختصاصی DSENet برای گسترش سیستم (برای مثال افزایش اینجا کلیک کنید تعداد ورودی و خروجی) است. لیست گسترده ای از ویژگی ها شامل افزایش رویداد و نظارت بر عملکرد ، ارتباط از راه دور ، قابلیت پروگرامینگ PLC را دارا می‌باشد. ماژول را می‌توان با استفاده از نرم افزار DSE Configuration Suite PC به راحتی تنظیم‌کرد.

نگهداری منظم از موتور های دیزل ژنراتور ضروری و برنامه تعویض روغن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. اندازه قدرت موتور دیزلی به طور مستقیم متناسب با حداکثر توان خروجی ژنراتور می تواند کوپله شود.

هر کدام از دو قسمت اصلی یعنی موتور و آلترناتور دارای اجزا و بخش های مختلفی است که در ادامه به توضیح آن میپردازیم اما قبل از آن به توضیح دو بخش اصلی میپردازیم .

مهم ترین اجزای دیزل ژنراتور

نگهداری زمانبندی شده و دلسوزانه برای دستیابی به میزان موفقیت مورد نظر برای راه اندازی سیستم استارت ژنراتور  مهم است. اکثر سیستم های ژنراتور مانند موتور خودرو ازباتری برای استارت موتور  استفاده می کنند.

آب های وارد شده به این قسمت به دلیل سنگین تر بودن از سوخت در قسمت پایین پیاله نشست می کنند. هنگام سرویس های روزانه و هنگام کار موتور، آب در داخل پیاله شیشه ای به صورت گلوله های قهوه ای رنگ به راحتی قابل رویت بوده و با باز کردن پیچ تخلیه می توان آنها را خارج نمود. فیلتر های کاغذی در دو نوع یکپارچه یا یکبار مصرف و با المنت قابل تعویض ساخته می شوند. در فیلتر های با المنت قابل تعویض، جسم یا همان المنت فیلتر قابل جدا شدن بوده و در هنگام سرویس ها فقط المنت تعویض یا تمیز می شود.

همچنین در بسیاری از نقاط جهان برای برق رسانی از نیروگاه های دیزلی استفاده می شود.

همکاران واحد مشاوره فنی برای راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت. سلام جناب میرشاهی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما در ارتباط خواهند بود. این پمپ به عنوان یک پمپ مکمل و کمکی پمپ اولیه بر روی فیلتر قرار می گیرد.

در برخی از کشورها که نرخ مالیات بر سوخت دیزل نسبت به بنزین ارزان‌تر است، وسایل نقلیه دیزلی بسیار محبوب‌تر هستند. ژنراتورهای گازوئیلی توان بازدهی از ۵۰ تا ۹۰ درصد توان کلی خود را دارند، ولی در حالت کلی هیچ دستگاهی کشش بار بیش از حد را ندارد زیرا باعث فرسودگی آن می‌شود. ساعت کار سرویس کلی و اساسی یک ژنراتور گازوئیلی چنان‌چه در بهترین حالت استاندارد از آن استفاده شود حدود ۵۰۰۰۰ ساعت بیان شده است، ولی باید دانست که همه اینها تقریبی بوده و ساعت مشخصی برای آن معین نشده است.

دیزل ژنراتور

سعی کنید همیشه پیش از روشن کردن دیزل ژنراتور، اتصالات آن، سلامت کابل ها، شارژرها و شرایط باتری را چک کنید. تا بتوانید از این طریق انتقال جریان برق در باتری را تسریع بخشیده و از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری کنید. دستگاه دیزل ژنراتور که تحت عنوان جِن سِت دیزل یا موتور برق نیز شناخته می شود، دستگاهی است که از آن در جهت تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود و ترکیبی از موتور دیزلی و ژنراتور الکتریکی است. این دستگاه با استفاده از سوخت دیزلی قادر به ایجاد حرکت چرخشی است و می تواند سوخت دیزلی را به انرژی برق تبدیل کند.

این صافی‌ها عمل تصفیه هوا را بهتر و مطمئن تر (بیشتر از ۹۹%) انجام می‌دهند. در فیلترهای دو مرحله‌ای سری ممکن است هر دو فیلتر از یک جنس و اندازه و دارای قطر منافذ یکسان باشند، اما در برخی طرح‌ها فیلتر اولیه دارای اندازه بزرگتر و قطر منافذ بزرگ است (حدود ۳۰ تا ۱۵۰ میکرون).

دیزل ژنراتورها که تامین کننده های رایج برق اضطراری هستند مجهز به این موتور می باشند. بسیاری از مراکز مانند بیمارستان ها، سازمان ها، ادارات و… از این دستگاه استفاده می کنند.

کاناپی اتاقکی را می گویند که سبب کم شدن صدای ایجاد شده زمان کار دیزل ژنراتور می شود. کانوپی قرار داده شده از جنس فوم عایق صوتی نسوز وارداتی و پوشاننده همه درها و بدنه کاناپی ،همین طور نوار نسوز ویژه برای پوشاندن راه اگزوز می باشد. قسمت بعدی این سیستم که خیلی با اهمیت و حیاتی است قسمت ژنراتور آن است که نیروی مکانیکی ایجاد شده از دیزل را گرفته و آن را به نیروی الکتریکی مبدل می سازد. البته به سایزهای کوچکتر دیزل ژنراتورها الکتروموتور می گویند که بیشتر در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

تصمیم اینکه بوستر پمپ با دیزل باشد یا دیزل جداگانه نصب گردد بر عهده مشتری می باشد. صافی های خشک در موتور های مختلف در انواع و سایز های گوناگون به کار برده می شوند، مثلا صافی یک موتور کوچک تک و دو سیلندر دارای سطح کم و اندازه کوچک است. در این فیلتر ها، سوخت پس از ورود به داخل و بالای محفظه فیلتر، وارد آن شده و از سوراخ و منافذ ریز روی کاغذ عبور می کند.

گازهای سوختِ محترق شده، به دلیل انبساطی که دارند، فرار می‌کنند و با حرکت پیستون به بالا، گازهای باقی‌مانده از طریق دریچه اگزوز به بیرون رانده می‌شوند. با پایان یافتن این مرحله، شیرهای تخلیه بسته شده و چرخه کامل می‌شود. با باز شدن شیر ورودی، پیستون از مرکز جابه‌جا شده و هوار به سیلندر کشیده می‌شود. وقتی هوا به اندازه کافی با فشار وارد شد، شیر مکش در انتهای این مرحله بسته می‌شود.

یکی دیگر از انواع مولد نوع چند منظوره آن است که ممکن است برای اهداف مختلفی طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرد. البته پیشنهاد می شود برای کاربردهایی که رویکرد اقتصادی دارند از این نوع مولدها استفاده نشود و بسته به نوع استفاده به سراغ سایر انواع مولد رفت.

موتور دیزل با مایع خنک کننده مقاوم تر از سایر موتور دیزل ها در بازار است. موتور ژنراتوری که با سوخت دیزل (گازوئیل) کار می کند، از تزریق مستقیم سوخت استفاده می کند.

دیزل ژنراتور

این دستگاه جهت تامین جریان الکتریکی است، که در هنگام قطع برق و جلوگیری از انقطاع از فعالیت‌های روزانه یا اخلال در فعالیت‌های کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به منظور آگاهی از قیمت دیزل ژنراتور نیز می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. سازگاری محصولات این برند در شرایط آب و هوای نامناسب، مورد توجه متقاضیان این محصول قرار گرفته است. استفاده از تکنولوژی برتر در ساخت مدل‌های متنوع دیزل ژنراتور، به محبوبیت برند کامینز در جهان افزوده است.

موتور دیزل ژنراتورها سوخت را دریافت کرده و می‌تواند با تولید احتراق یک نیروی مکانیکی ایجاد کند. این نیروی مکانیکی به‌وسیله ساختار ویژه‌ای که در ژنراتور قرار دارد به جریان الکتریکی تبدیل شده و این جریان الکتریکی به‌عنوان خروجی دریافت می‌شود.

آن‌ها می‌توانند به طور خودکار و بدون نیاز به مداخله انسانی به کار خود ادامه دهند.

اگرچه  موتور احتراق داخلی انواع زیادی  دارد ، اما بیشترین استفاده برای سیستم های ژنراتور آماده به کار ، موتور 4 زمانه است. به دلیل چهار مرحله مشخصی که در احتراق رخ می دهد ، به آن 4 زمانه گفته می شود. چرخه این مراحل شامل مصرف مخلوط هوا / سوخت ، فشرده سازی آن مخلوط ، احتراق یا انفجار و اگزوز.

در اصل، دو وسیله جداگانه برای تولید انرژی باهم کار می کنند که حرکت را به انرژی الکتریکی با استفاده از الکترومگنت ها تبدیل می کنند. مول اضطراری در حالت قطع برق شهری به صورت خودکار اقدام به تامین برق مشترکین می کند. یک مدل از ژنراتور بصورت استندبای ژنراتور ممکن است لازم باشد تا فقط چند ساعت در ماه عمل کند اما مدل‌های دیگری از ژنراتورهای پرایم هستند که باید بصورت پیوسته عمل کنند. زمانی که یک ژنراتور جایگزین راه می‌افتد، امکان دارد با شرایطی بخصوص عمل کند مانند ۱۰٪ بار اضافه که در طی زمان فعالیت می‌تواند منظور شود.

بیش از توان مورد نیاز باشد سبب می‌شود تا واحد دیزل زیر بار باشد یا در بسیاری از موارد زمانی که ست می‌خواهد شروع بکار کند، بار بعنوان آزمایش و بصورت زائده خارج می‌شود. کاربردهای نوعی – جایی که ژنراتور تنها مرجع توان باشد برای ارتباط راه دور با معادن، سایت‌های ساختمانی، زمین برگزاری نمایشگاه و فستیوال و غیره هست. کمپانی کامینز (CUMMINS) که در سال ۱۹۱۹ توسط کلسی کامینز تاسیس شده است، یک شرکت امریکایی می باشد و در زمینه تولید موتورهای درون‌سوز و فناوری‌های مرتبط با آن فعالیت می‌نماید. هزینه های کلی و راحتی نصب سیستم تولید نیرو بستگی مستقیم به چارچوب قرار گیری و مکان فیزیکی تمام اجزای سیستم اعم از ژنراتو، مخازن سوخت، داکت های تهویه و دود کش ها و … دارد.

بهترین پیشنهاد ما برای جلوگیری از بروز مشکلات فوق بازدید از توانمندی های تولیدی آن مجموعه می باشد. سازندگان مطرح دیزل ژنراتور پکیج های خود را به صورت روتین و با یک مشخصات ثابت تولید می نمایند. در این حالت هرگونه اصلاح و تغییر به صورت کاملاً سفارشی مطرح گردد و در نتیجه با بالا رفتن قیمت ها هرگز مقرون به صرفه نخواهد بود. البته موضوع فوق در شرایطی است که آن سازنده مطرح، حاضر به قبول چنین کاری گردد، که معمولاً این اتفاق رخ نمی دهد.

به طور مثال یک موتور چهار سیلندر در ۱۰ ساعت کاری حدود ۳۲۸۰ کیلوگرم هوا مصرف می‌کند که وجود فیلترها و تصفیه کننده‌های هوا را تصدیق می‌کند.

اصلی ترین وظیفه دستگاه دیزل ژنراتور این است که سوخت های فسیلی را به انرژی برق تبدیل کند. بخشی از دستگاه که انجام عملیات رساندن سوخت را به قسمت های مختلف دیزل ژنراتور بر عهده دارد متشکل از مخزن و سیستم پیشرفته لوله کشی است. این مخزن ها دارای یک صافی بنزین هستند که موجب عدم ورود آلودگی و ذرات معلق هوا به داخل می گردند. مجموعه «آبیاران پویان آذر» یکی از بزرگترین تامین کنندگان عمده تجهیزات صنعتی در داخل کشور است که عرضه با کیفیت‌ترین محصولات از معتبرترین برندهای شناخته شده بین‌المللی را در طول 50 سال فعالیت تجاری خود برعهده داشته است.

سلام، من برای مجموعه تولیدی با تجهیزات سنگین نورد پرس پلاسما و غیره نیاز به یک ژنراتور دارم.

این دستگاه تولید کننده برق AC است که در مناطقی که به برق سراسری دسترسی وجود ندارد، یا برق سراسری توان کافی ندارد و یا استفاده از برق سراسری یه صرفه نیست، به کار می رود. آب گاهی اوقات به عنوان مایع خنک کننده برای دیزل ژنراتور استفاده می شود ، اما این عمدتا محدود به شرایط خاص است مانند دیزل ژنراتور های کوچک در کاربرد های کم ظرفیت و یا واحد بسیار بزرگ بیش از 2250 کیلو وات و بالاتر. گاهی اوقات از هیدروژن به عنوان خنک کننده سیم پیچ های استاتور برای دیزل ژنراتور های بزرگتر استفاده می شود .

موتور دیزلی یکی از مهمترین بخش های دیزل ژنراتور و منبع انرژی مکانیکی ورودی می باشد. به طوریکه احتراق سوخت در سوپاپ های موتور باعث حرکت پیستون ها و در نتیجه تولید انرژی مکانیکی می شود که این انرژی مکانیکی تولید شده از طریق میل لنگ به ژنراتور منتقل می شود.

از سوی دیگر به دلیل آن که در برابر خوردگی، ضربه، فشار کاری، ساییدگی و … دیزل ژنراتور بادوین (Baudouin) که با نام های مختلف دربازار شناخته می شود محصولی از کمپانی فرانسوی-چینی (baudouin) می باشد. که عمده فعالیت این شرکت تولید و پشتیبانی انواع موتور های دیزلی و گازسوز می باشد و فعالیت خود را از سال (1918) در فرانسه شروع کرده است و بیش از یک قرن سابقه درخشان در این حوزه دارد.

دیزل ژنراتور

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که کاربران صنایع کوچک و بزرگ در زمان قطعی برق از موتورهای برق که همان دیزلهای ژنراتوری می باشند استفاده می نمایند. در این شرایط استفاده از موتورهای برق یک روش مناسب برای مقابله با شرایط بحرانی در صنایع کوچک و بزرگ در نظر گرفته می شود. خرید ژنراتور دیزلی می‌تواند امکاناتی را به شما هدیه دهد تا به این صورت بتوانید با تولید برق در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. هر ژنراتور برق دیزلی دارای یکسری اجزا و تجهیزات بخصوصی است که با جمع‌آوری آن‌ها می‌توان دیزل ژنراتورهایی ساخت.

با این حال، در نظر داشته باشید که هزینه‌های نگهداری، تعمیر و سوخت این ژنراتورها نیز باید در نظر گرفته شود.

تمرین موتور حداقل یک بار در ماه یا هر ۱۵ روز به مدت ۳۰ دقیقه توصیه می شود.هنگامی که صحبت از تعمیر و نگهداری موتور می شود، توصیه می گردد که به طور منظم بازرسی انجام شود زیرا تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بهتر از تعمیر واکنشی است.

دیزل ژنراتور تنها یک نمونه از چندین ژنراتور عرضه شده به بازار است. این محصول به دلیل مزایایی که برای صنایع مختلف دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از همین رو زمانی که در حال جستجو برای خرید ژنراتور برق هستید، تعداد زیادی گزینه با عنوان دیزل ژنراتور به شما پیشنهاد می شود .

لطفا توجه داشته باشید با توجه به این‌که شرایط اجاره به نسبت شیفت کاری و خدمات پس از فروش و … کاملا متغیر می‌باشد. به عبارتی این مجموعه از طریق احتراق سوخت دیزل که سوختی مایع است و
با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی جهت تولید برق در مقیاس های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول دیزل ژنراتور ها را بر اساس معیارهای متفاوتی دسته بندی می نمایند. یکی از معیار های مهم در دسته بندی دیزل های ژنراتوری بر اساس نوع موتور موجود در این وسایل کاربردی می باشد.

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما
این سایت با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی محتوای خود را بر اساس داده‌های موجود در اینترنت تولید می‌کند و هیچ مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد و از استفاده از آن تشویق نمی‌کنیم.